رسول ملکیان اصفهانی

زندگینامه و آثار علمی و پژوهشی و قرآنی رسول ملکیان اصفهانی

رسول ملکیان اصفهانی

زندگینامه و آثار علمی و پژوهشی و قرآنی رسول ملکیان اصفهانی

مشخصات بلاگ
رسول ملکیان اصفهانی

آثار علمی دراین سایت بصورت تخصصی در حوزه قرآن و مفاهیم شناسی می باشد .
و به لطف الهی پدید آمده است که بصورت رایگان (115 جلد) در اختیار عموم قرار می گیرد.

علم مفاهیم شناسی درقرآن ازعلوم نسبتا نو پدید تفسیر و علوم قرآن می باشد .
مطالب آن بویژه منبع مناسب برای پژوهشگران قرآن و پایان نامه ها است.

یاد داشت ها بیشتر دغدغه های استاد می باشد .

بایگانی

کتاب های علم مفاهیم شناسی درقرآن

کلیک کنید

 

 

برای خواندن و دانلود روی کلمه علم مفاهیم شناسی بالا کلیک کنید.

تعداد کتابهای علم مفاهیم شناسی 115 جلد است.

برای آشنائی با علم مفاهیم شناسی درقرآن  جلد اول را حتما مطالع کنید.

 

علم مفاهیم شناسی درقرآن ازعلوم نوپا در حوزه ادبیات ؛ وعلوم ومعارف وتفسیرقرآن است.

این علم را سالیان زیاد با تحقیق و پژوهش درعلوم ادبیات لاتین درغرب یافتم و بعد در ادبیات عربی قرآن  توسعه و پیشرفت دادم . تفسیرمفهومی قرآن به این شکل سابقه ندارد. زیرا روش خاص تحقیق درکلمات و پژوهش لغات می باشد. علم مفهوم شناسی بررسی و تحقیق برروی کلمات و ارتباط نزدیک و میانی و دور با دیگر کلمات است. درواقع تفسیر معنائی یک کلمه در ارتباط با معنای کلمات دیگر بصورت واحد ومنسجم معنا می یابد. درک این مطلب  نیاز به کتابهائی دارد که آن را خوب توضیح وتفسیر داده باشد وهمچنین نیاز به مهارت و هوش سرشاری دارد.امکانات سخت افزارونرم افزاررایانه در این عصرکمک شایان به ارتباط کلمات با همدیگرمی کند.

رشته مفاهیم شناسی در خود غرب نیز پیشرفت لازم را نداشته است وکتابهای تدوین یافته دراین زمینه بسیارمحدود می باشد. این علم را درگرایش رشته های مختلف ادبیات می توان یافت.

علم مفاهیم شناسی مثل ادبیات و منطق  می باشد. یعنی ابزار فهم وتفسیر متن می باشد. اگر تا دیروزمفسر متن  نیاز به کتاب لغت داشت ؛ امروز مفسر قبل از تفسیرمتون مهم و کلاسیک وبخصوص فرابشری مثل کتاب وحیانی قرآن نیاز به کتاب مفاهیم شناسی دارد.

در زمان ما کلمه مفهوم از واژه های پرکاربرد است ولی کسی بدرستی درصدد تفسیر وتبیین آن برنیامده است.

مفهوم شناسی بررسی ارتباط کلمات  با هم دیگر می باشد . در هرسطحی که تعریف شده است .  وقتی کتاب قرآن را بررسی می کنیم یک کلمه را با تمام کلمات دیگر که درارتباط می باشد را مد نظر قرار می دهیم.  هرکلمه ای با بعضی کلمات قرابت خیلی نزدیک دارد ونسبت بهمدیگر تاثیر وتاثر دارند وبا بعضی کلمات میانی و دورتر قرابت کمتر وخیلی کمتر دارد.

کلمات صرف نظرازقالبشان (ریشه وظاهرکلمه وحروف) درعالم معنا با هم دیگرهمپوشانی ؛ هم خانواده ؛ تضاد ؛ترادف ؛ و... دارند ودر دل همدیگرهستند. هرکلمه برای خود عالمی دارد وجهانی رادرخود جای داده است. هرکلمه حامل فرهنگ وتمدنی است و با خودتاریخی بهمراه دارد. برای فهمیدن هرمتنی ابتدا باید به مفردات وکلمات آن جمله توجه داشت. کشش کلمات اعجاب برانگیزاست. اگربرای هرکلمه بخصوص درقرآن یک کتاب نوشته شود تعجب ندارد.

درعلم مفهوم شناسی باید توجه کرد وقتی یک کلمه رابررسی می کنیم باید تمام شبکه ارتباطی آن را بصورت واحد مد نظر داشته باشیم. باید درسراسرقرآن به آن با ذهن واحد ارتباط برقرارکنیم. بصورتی که تفسیرمفهومی کلمه درسراسر قرآن بوی توحید را بدهد.

ما این علم مفهوم شناسی را در قرآن مفاهیم شناسی نام گذاری کردیم بخاطر اینکه هر کلمه ای در درون وبیرون خود داری مفهومهای متفاوتی است . و وقتی اینها با هم  و درارتباط با کلمات دیگرسنجش گردد معانی متکثری را تولید می کنند.

علم مفهوم شناسی را باید در گرایش های رشته علوم ادبیات و علم اصول ومنطق جستجو کرد وبدست آورد. لکن پایگاه اصلی مفهوم شناسی در علوم ادبیات می باشد. شایداین علم از علم ادبیات به علم اصول و علم منطق رفته باشد ؛ ویا صحیح تر اینکه بگوئیم زوایه دید به یک مسئله در سه علم می باشد.

 اثری که دراینجا می بینید محصول نزدیک به چهار دهه تحصیل وتدریس وپژوهش وتجربه می باشد. برای استخراج این علم درقرآن حدود پانزده سال وقت صرف گردیده است.

برای تولید این اثر فقط از تفسیر راهنما استفاده گردید . تفسیر راهنما تفسیر مهم وشایسته ای است که درآینده قدر وقیمت وروش مهم آن بیشترشناخته خواهد شد.

همینطورعلم مفاهیم شناسی درقرآن در آینده بیشتر مورد شناخت وتحقیق قرار خواهد گرفت.  این کتاب منبع عظیم برای هزاران پایان نامه لیسانس و فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه ؛ و سطح دو وسه وچهار درحوزه علمیه ؛ و تحقیقات وتفسیرقرآن می باشد.

دراینجا لازم می دانم از ریاست محترم  وپژوهشگران پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ازمجموعه

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یعنی مرکز علمی و پژوهشی در مباحث علوم اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (به خاطر تولید آثارگرانسنگ بویژه تفسیر کم نظیرراهنما )؛ وریاست محترم وکارکنان موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان( به خاطر تولید فنی و بارگزاری این اثربرروی سایت وزین قائمیه اصفهان وهمچنین تولید نرم افزارآن " یعنی اپلیکیشن ونرم افزارفهیم)  ؛ وریاست محترم دارالقرآن الکریم اصفهان (به خاطرحمایت مادی و معنوی ازتولیدنرم افزارفهیم) تقدیر وتشکرنمایم.

توضیحات بیشتر را در سه بخش کتاب ملاحظه کنید. امید داریم علم مفهوم شناسی و علم مفاهیم شناسی درقرآن درآینده توسعه وپیشرفت قابل توجهی را داشته باشد.

رسول ملکیان اصفهانی

................................................................................................

دانلود نرم افزار فهیم (کلیک کنید)

نرم افزار فهیم

برای دریافت کامل مجلدات ۱۱۵ جلد به صورت اندروید بر روی لینک بالا کلیک کنید.

..................................................................................................................

برگ سبزی از زیارت عاشورا

برای دریافت کتاب کلیک کنید

..................................................................................................................

خاطرات اروپا 

برای دریافت کتاب کلیک کنید