رسول ملکیان اصفهانی

زندگینامه و آثار علمی و پژوهشی و قرآنی رسول ملکیان اصفهانی

رسول ملکیان اصفهانی

زندگینامه و آثار علمی و پژوهشی و قرآنی رسول ملکیان اصفهانی

مشخصات بلاگ
رسول ملکیان اصفهانی

آثار علمی دراین سایت بصورت تخصصی در حوزه قرآن و مفاهیم شناسی می باشد .
و به لطف الهی پدید آمده است که بصورت رایگان (115 جلد) در اختیار عموم قرار می گیرد.

علم مفاهیم شناسی درقرآن ازعلوم نسبتا نو پدید تفسیر و علوم قرآن می باشد .
مطالب آن بویژه منبع مناسب برای پژوهشگران قرآن و پایان نامه ها است.

یاد داشت ها بیشتر دغدغه های استاد می باشد .

بایگانی

آشنائی با دو مستند شرقی ومستشرق

چهارشنبه, ۶ مهر ۱۴۰۱، ۰۷:۴۶ ق.ظ

 

 

اگر دوستان عزیز وفرهیخته دنبال  مستند علمی و پرمایه هستند پیشنهاد می گردد دو مستند زیر راببینند:

 1-مستند «شرقی»، پرتره‌ای از زندگی، آثار و افکار و اندیشه‌های توشیهیکو ایزوتسو فیلسوف، اسلام‌شناس و قرآن‌پژوه ژاپنی ؛ مسعود طاهری، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان .

2-مستند (مستشرق) در مورد زندگی و افکار هانری کربن فیلسوف و اسلام شناس شهیر فرانسوی به تهیه‌کنندگی، پژوهش و کارگردانی مسعود طاهری. 

 اما تُوشی‌هیکو ایزُوتسُو (۱۹۱۴-۱۹۹۳م) (Toshihiko Izutsu)، زبان‌شناس، فیلسوف و قرآن‌پژوه ژاپنی. او کارشناس مکاتب فلسفی از جمله صوفیه، هندوئیسم، بودیسم، تائویسم و مسلط به زبان‌های مختلف دنیا از جمله انگلیسی، عربی، سانسکریت، روسی و غیره بوده است. ایزوتسو در دانشگاه کیو ژاپن در رشته فلسفه و زبان‌شناسی تحصیل و در سال ۱۹۳۷م از این دانشگاه در رشته ادبیات و فلسفه زبان، مدرک فوق لیسانس و در سال ۱۹۴۰م، مدرک دکتری خود را دریافت کرده است. مهدی محقق برای او آثاری در حوزه عرفان و فلسفه اسلامی نام برده است. ایزوتسو، در ۱۷ دی ۱۳۷۱ش در ۷۹ سالگی در شهر کاماکورای ژاپن درگذشت. 

 و اماهانری کُربَن (۱۹۰۳ – ۱۹۷۸م) فیلسوف، شیعه‌شناس و ایران‌شناس فرانسوی. وی به مدت بیست سال، بخشی از سال را در ایران ساکن بود و در دانشگاه تهران تدریس و با علامه طباطبایی و دیگر اندیشمندان مسلمان ایرانی گفتگو می‌کرد. او به جایگاه امام و ولایت در آموزه‌های شیعی و خصوصا امام زمان(ع) علاقمند بود. علامه طباطبایی و سید حسین نصر او را به لحاظ درونی، شیعه دانسته‌اند. کربن در معرفی اسلام شیعی در غرب تأثیر گذاشت و توجه مطالعات شرق‌شناسی را از اسلام سنی به اسلام شیعی جلب کرد.

البته دراینجا بحث مهم شیعه ویا سنی شدن ویا مسلمان شدن اینها نیست ؛ بلکه مهم تلاش وسعی کوشش اینها برای دانستن وامکانات فهمی که برایشان بوجودآمد ؛ وبعد معرفی آثاراندیشه وافکاراینهاست.

چه بسیار دانشمندان بزرگ اسلامی داریم که گمنام هم اکنون هستند و درگمنامی مرده اند وزندگی علمی وآثار آنها به فراموشی سپرده شده است و ما نتوانسته ایم آنها را معرفی وبرند جهانی کنیم.

امید است دراین زمانه عجیب وغریب بتوانیم حداقل قدمهای مثبتی  جهت معرفی اندیشمندان

مان برای نسل معاصر وبعد جهان برداریم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی